söndag 3 januari 2016

Från sol o värme till minusgrader och isande kyla

Det är stora kontraster. Häromdagen 30 grader och sol, idag -3 grader och isande vindar. Jag kan inte påstå att jag trivs med klimatet här hemma! Det var betydligt bättre i Dominikanska.

Idag paltade vi på oss nästan allt vi hade och gick raskt en promenad med Lexie, sen direkt in i värmen, upp på våning 2 för att tända eld i spisen och sen har vi suttit där och gottat oss hela eftermiddagen. Ett litet tappert försök att lura oss själva att vi fortfarande är kvar i värmen.

 

Om man ska utvärdera resan till Dominikanska så kan jag väl bara konstatera att det var väl värt pengarna. En fantastisk upplevelse, fantastiska stränder, fantastisk natur, fina hotell och god mat. Baksidan var väl de ruffiga omgivningarna, den oerhört nedskräpade naturen och att man inte kunde känna sig riktigt säker överallt. Vi upplevde inte stämningen som hotfull någonstans men man blev ändå varnad för att det inte var säkert att röra sig fritt hur som helst o ej heller hoppa in i vilken taxi som helst. Den osäkerheten gör väl att lite av den goa semesterstämningen lite kommer av sig. Shopping kan man väl också nästan glömma, det fanns i princip ingenting att handla. (Där sparar man ju pengar då förstås;-)

 

Nu har vi bara varit på Samana-halvön, i Las Terrenas och Samana och jag kan bara svara för de delarna. När vi åkte hem, så körde bussen genom Cabarete och där såg man faktiskt betydligt trevligare bebyggelse och även en hel del affärer så det kan säkert se helt annorlunda ut i andra delar av Dominikanska.

 

Båtutflykten som vi var ute på har jag visst inte berättat om. Jag skrev att vi bokade resan via ett företag som hette Tauro tours istället för genom Fritidsresor och att jag misstänkte att det var samma utflykt. Så var det. Vi åkte med exakt samma tur som de som bokat via Fritidsresor. De vi pratade med och som hade betalt 109 dollar per person istället för som vi 67 dollar per person, var inte så nöjda kan jag säga men vi var väldigt nöjda, med priset i alla fall.

 

Själva utflykten till Los Haitises nationalpark samt till Cayo Levantado var i alla fall inte jag lika nöjd med. 40 minuter med båt visade sig vara mycket mer än så. Vi guppade omkring rätt länge på båten mellan öarna (som i och för sig var väldigt fina) under tiden guiden berättade allt som fanns att berätta på franska, tyska och engelska. Grottorna vi besökte med stalaktiter, ristningar m m var trevliga men om de inte snart spärrar av lite för turister så lär dessa grottor snart vara förstörda.

Båtfärden från nationalparken tillbaka till Cayo Levantado (även kallad Baccardi Island) gick rakt emot vågorna i ca 1 h. Vi var inpackade i flytvästar och regnrockar och vattnet sköljde oavbrutet över oss och båten studsade fram på vågorna. Det gick inte att öppna ögonen för allt saltvatten, en utav mina linser sköljdes ur ögat. Det var en riktig mardröm! Jag skulle ALDRIG igen frivilligt sätta mig på den båten!

 

Cayo Levantado, som skulle vara en paradis-ö, var så överexploaterad och full med turister att charmen nästan helt hade försvunnit. De får passa sig så att de inte förstör de fina turistmålen som finns i landet.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!