söndag 17 juli 2016

En dag i Fuengirola, en oändlig strandpromenad och en värld som är så liten

Ont, det gör ont, det gör ont överallt!!! I förrgår gick vi över 25000 steg, igår minst lika många och idag klev vi upp och gav oss iväg på en joggingrunda på över 6 km. 10000 steg har redan passerats idag. Ja ok, vi sprang inte hela vägen, först en promenad som uppvärmning och sen handlade vi på vägen hem men 5 km joggade jag nog, kraftigt påhejad av min man....jag var tvungen att använda f-ordet mot honom t om:-( Det är så dj-la tråkigt att springa. Nu orkar jag men den mentala biten hänger inte med. Hade inte han varit med så hade jag inte sprungit så mycket men han gav mig inget val. Tack!

 
Det var någon som för ett tag sen påstod att man kunde glömma att hitta en platt strandpromenad att springa på i södra Spanien. Ack så fel den personen hade! Här har vi allt vad jag kan önska mig. En låååång bred strandpromenad som nog sträcker sig heeeela vägen från Fuengirola till Malaga. Helt ljuvligt!!

 

 

Igår tog vi tåget till Fuengirola, ca 15 minuter och 1,80 euro per person och så var vi där. Enkelt o smidigt. Jag måste erkänna att jag inte alls blev lika förtjust i Fuengirola som i Benalmadena. Helt ok men ännu mera storstad. Kanske lite mer "riktiga" affärer men stranden låg längs med en stor, trafikerad gata, det var väldigt exploaterat med mycket höga hus som låg otroligt nära varandra, vilket innebar en väldigt mörk och tråkig strandpromenad på kvällen. I Benalmadena ligger strandpromenaden långt från vägen och husen har en mycket lägre skala och bebyggelsen är inte alls så tät. Det ger ett luftigt och inbjudande intryck. Där trivs jag nog så mycket bättre.

 

 
I Fuengirola blev vi återigen varse om att världen är bra liten. Vem möter vi väl inte där mitt på gatan? Jo våra sommargrannar som har hus precis mitt över vägen från vårt hemma i Hov!! Makalöst! De hade hyrt en lägenhet i Benalmadena, precis som vi, men mer på gränsen mot Fuengirola.

 

 
Jag tror att det finns något för alla här nere, gillar man fartfyllda biltävlingar, så är inte heller det långt borta.

 

 
Någon slags festival pågick igår. Jag tror att det var för att hedra jungfru Maria. Hela Fuengirola var ute och det var folkfest och fyrverkerier. Jag tyckte att det var lite svårt att slappna av med tanke på vad som hände i Nice häromdagen vid just en sådan här folkfest längs med en strandpromenad. Tänk om galning kommit körande och bara mejat ner folk? Hualigen.

 
När vi letade efter att ställe att äta middag på i Fuengirola så lyckades vi hitta ett riktigt genuint spanskt ställe där de inte ens kunde engelska. Vi åt tapas som bara kostade 1,50 euro styck. Det blev lite missförstånd och det var inte det godaste jag ätit precis men det var charmigt och inhemskt och alldeles underbart ändå:-)

 

 
 

 

 
Lunchen igår var nog däremot bland det godaste jag någonsin ätit. Spanish salad. Mandlar, serranoskinka, soltorkade tomater, manchego och ljuvligt god olivolja. Jag skulle lätt kunna leva på det här nere.

Nu är klockan över 12 och frukosten blev mer en brunch. Mannen har gått i förväg för att boka solstolar och jag följer snart efter. Idag är det solskyddsfaktor 30 som gäller, i kombination med heltäckande baddräkt och parasoll:-) Solen tar! Inte bara stranden utan hela tiden. Det var precis det här vi ville ha!



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!