torsdag 27 april 2017

En uppdaterad version av vår egen plats i solen


Äntligen en ny uppdatering! Att blogga från Spanien har visat sig vara svårare än jag trott. Inget wifi i lägenheten men fri surf i hela Europa. Fri surf innebär 3 GB och då får man ransonera. Det går inte att skicka iväg blogginlägg med en massa bilder hur som helst. Att maila inlägg till sin blogg ska gå bra men oftast inte för mig. Inläggen ser helt konstiga ut i mobilversionen och ibland så får jag ett meddelande att mailboxen är full....jag får nog läsa på. Hur ska jag göra?





Nåväl, den här resan då jag var nere med en kompis har varit riktigt rolig. Ni förstår väl själva? Två damer på vift, då kan man ju shoppa helt obehindrat, ingen som står utanför och trampar otåligt och undrar när man är klar;-)

Växten jag köpte sist vi var nere har helt klarat sig utan annat vatten än regnvatten. I 1½ månad har den tappert väntat på mina ömma omsorger. Nu fick den både mer jord samt en rejäl skvätt med vatten. Nu ska den väl klara sig ett tag till.

Blomrankan som nu hänger i spaljén är inköpt på Hornbach för att sen ha transporterats hela vägen ner hit. Den pryder sin plats. Nu blir det ännu en runda till Hornbach, tre blomrankor till ska köpas in. Nästa vecka åker mannen ner, då får han fortsätta pyntandet. Förhoppningsvis får han hjälp utav dottern, då blir det nog bra (sååå fördomsfull jag är då;-).


Ett par filtar på terassen, det vore väl mysigt tyckte väninnan. Självklart sa jag. Blått tyckte jag som ville vara neutral. Lila sa hon och så fick det bli. Jag älskar ju lila och när hon höll med så var det bara att köra. Filtarna köptes in i en utav de otaliga "Kina"-affärerna som det finns så gott om i Spanien. Som små Gekås i miniatyr. Där hittar du ALLT, till otroligt låga priser.

I min favoritbutik, Pretty Home, där hade de halva priset på allt, då köptes tre söta ljuslyktor in. I samma grå nyans som bordet. Det var liksom pricken över i där.


I vardagsrummet har väl kanske inte så mycket hänt förutom att jag på fredagens marknad köpte en matchande skål till den underbara vasen jag fick utav mamma sist vi var nere. Det är kul med lite spanska influenser i den spanska lägenheten.



Efter helgens havsstorm (som jag ska berätta mer om sedan) så hade tusentals vackra snäckor sköljts upp på stranden. På söndagen när vi låg o solade o badade passade jag på att plocka på mig ett gäng. Nu pryder de sin plats på vår terass. Vackert eller hur?


Eftersom min första växt hade överlevt så vågade jag mig nu på att köpa ytterligare en. Denna vill inte ha sol och inte (mycket) vatten. Den har fått en plats i skuggan under tak. Får se hur den kommer att må om ett tag. Man måste ju liksom chansa lite. Jag ville ha ännu fler växter men är ännu osäker på hur de riktiga kommer att klara sig i längden så jag köpte även en i plast. Det kan väl duga som utfyllnad till de andra. Den tryckte jag bort i hörnet för att dölja vattenslag o kran. Lite snyggare blev det allt.


Ja här ser ni återigen blomrankan som snart ska få några kompisar som ska klättra bredvid i spaljén.


På fredagens marknad hittade vi även fjärilar utav keramik. Den tråkiga gula betongväggen trollas genast lite bort när dessa fjärilar fladdrar omkring. Det går att göra underverk med lite pynt här och lite pynt där. En skål med lite grönska och ljuslyktor på bordet i kombination med fjärilar på väggen. Jag njuter.


Det känns mer o mer som att terassen o vardagsrummet går i ett. Det blir till ett enda stort vardagsrum. Terassen som var det tråkigaste i lägenheten har snart utvecklats till att bli lägenhetens största tillgång. Nu är det njutbart att sitta här.


Strax innan vi åkte ner hittade jag även små solcellslampor i form av fjärilar på Clas Ohlsson. 29 kr styck. Två tog jag med mig ner o tänk, på kvällen lyste de ljuvligt där de hängde i vår spaljé. Nu har jag köpt fler, även de får åka med mannen ner nästa vecka. Här har vi också verkligen lyckats trolla bort en stor del av en tråkigt gul betongvägg.


Ja ni förstår väl att vi nu bara kan sitta här o njuta utav ett gott glas vitt, o det är vi värda!! Vi har jobbat på bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!