måndag 25 december 2017

O så var julen över för här finns ingen annandag det är bara en annan dag



Ja så har julen kommit o gått. Här finns ingen annandag jul. Idag är det bara en helt vanlig dag igen och det passar oss alldeles utmärkt!

Igår kväll åt vi prime rib som syrran lagat. Helt ljuvligt gott! Till det åt vi bakad potatis (till dem som ville ha det) och så gratinerad blomkål. Perfekt mat för mig.

Hela dagen igår tillbringade vi vid poolen efter morgonens powerwalk på en timma. Det var verkligen osannolikt fint. 27 grader och strålande solsken hela dagen, inte ett moln på himlen. Inte kunde jag väl tro att det var så här fint i Florida över jul.


Boken jag skrev om igår, som jag inte kunde släppa, är återfunnen mellan lakanen i sängen. Slutet på sommaren hette den och var skriven av Anders de la Motte. Fantastiskt bra som sagt. Jag sträckläste den på en dag och lämnade sen över den till syrran igår så nu är det hon som är fast.
En sensommarkväll 1983 försvinner en femårig pojke från en ensligt belägen gård på den skånska slätten. Det enda spåret efter honom är en sko i de höga majsfälten.

"Trots att hela bygden engagerar sig i sökandet hittas han inte, och ryktena och misstankarna sprids snabbt. Men den valhänta brottsutredning som följer läggs till slut ner, och sorgen och ovissheten får pojkens familj att långsamt falla sönder.

Tjugo år senare leder hans storasyster Veronica ett gruppterapisamtal i Stockholm. Plötsligt ansluter en ung man, och inför gruppen berättar han om sin barndom, om oförklarliga minnen av en pojkes försvinnande.

Hans berättelse är skrämmande välbekant och skakar om Veronica. Motvilligt tvingas hon riskera den bräckliga tillvaro hon byggt upp. Hon måste återvända till Skåne och sin trasiga familj för att söka svaret på frågan som ingen längre vill ställa. Vad hände egentligen den där sommaren för så längesedan? Sommaren som aldrig tog slut."


När jag är här själv så går jag samma runda varje dag. Det passar mig bra o jag känner mig trygg när jag vet var jag är. När mannen är med blir det lite mer spännande, han ser ut rundor i förväg och räknar ut hur vis ska gå och hur lång tid det kommer att ta. Tur att jag har honom, nu kommer jag att få se nya vägar varje dag. Igår gick vi bl a förbi Oakland park city hall.


Älsklingens problem med att ta sig in i USA verkar nu äntligen vara löst. Varje gång vi kommit hit de senaste 16 åren så har han blivit inplockat i immigrationen då de tror att han vistats illegalt i landet (vilken han INTE har). Sist satt vi 4 h innan vi blev insläppta. Nu har de startat någon slags program för de som har samma problem som han. De insåg väl att det blev ohanterligt till slut. Nu har han fått ett "redressnumber" som man anger redan när man bokar resan. Vi var väl lite skeptiska innan resan för om det här verkligen skulle hjälpa men se det gjorde det! Han kunde kliva rakt igenom tullen utan problem! Underbart! Dessutom har de nu flyttat "förhöret" som passkontrollanterna tidigare höll i USA till Kastrup. Det är numera på Kastrup man får förklara varför man åker till USA, var man ska bo etc. Det kändes mycket smidigare. Att åka dagen innan julafton är verkligen också att rekommendera. Tåget var i för sig överfullt men på flygplatserna både i Köpenhamn och i Fort Lauderdale var det i princip tomt.


Tåget ja, det var en historia för sig. Vi hade som tur var beställt platsbiljetter innan då vi misstänkte att det kunde vara fullt men när tåget kom till Båstad så var det med bara 3 vagnar!! Det var så fullt att bara jag och mamma kunde ta oss fram till våra platser. Älsklingen som hanterade 2 stora väskor fick vackert stå hela vägen till Helsingborg innan de kopplade på nya vagnar. Det var resväskor ÖVERALLT i gångarna. Helt hysteriskt, hur tänkte de där liksom, 3 vagnar dagen innan julafton?

Idag har vi bokat en hyrbil som vi ska ha fram till nyårsafton. För en gång skull ska vi försöka se oss om lite grand när vi är o så ska det givetvis bli tid till shopping!


Hur får man till en så här jämn gran?? Jag bara undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!