måndag 25 december 2017

Solen lyser gul på taken, endast Hovdamen är vaken


Som vanligt, vem är vaken först? Jo jag såklart😀 Det här med tidsomställning är inte det lättaste. Det började så bra då vi landade 21.35 i förrgår vilket innebar att vi faktiskt höll oss vakna till ca 1 på natten efter att ha sovit nästan hela resan över. Perfekt tänkte jag när vi sen vaknade strax efter halv 6 på morgonen. Det här blev rätt direkt.



Icke sa Nicke! Igår kväll var vi så trötta att det var med nöd o näppe vi lyckades hålla oss vakna till kl 9 på kvällen och kl 3 inatt var jag redan klarvaken och tog då tag i min bok som jag påbörjade igår och slutförde nu på morgonen. Det var verkligen en bok jag hade svårt att släppa, vad den hette o vem som skrev den har jag redan glömt😹 o jag hittar den inte just nu men jag återkommer till den!


Inledningen på semestern igår var verkligen bästa tänkbara. 27 grader varmt o strålande sol. Havet var varmt o skönt o vattnet kristallklart. En bättre start kan man inte få! Vädret är helt klart över förväntan än så länge. Vi har tidigare aldrig varit i Florida i december o jag vet ju att min syster säger att temperaturen verkligen kan skifta denna tiden på året. Gårdagens sötaste var nog de här små brudnäbbarna som var på väg ner till ett bröllop på stranden. Mysigt💗


Jag o älsklingen startade gårdagen med en powerwalk med lite inslag av jogging, ner till stranden o hem igen. På väg hem tog vi med oss lite bagels. En gång under semestern måste jag få äta bagels (som är så gott!) o när passar det väl bättre än på julafton. Nu är det avklarat (kanske att det blir någon mer gång;-).


Efter frukost blev det ännu en promenad, nu med strandhanddukar i väskorna. Ett par timmar på stranden då jag sträckläste och hann med åtminstone två bad i det ljuvliga havet. Till lunch mötte sen min syster, systerson o mamma upp oss på Aruba för julaftonslunch. Min favorit California Chicken Cob sallad var inte alls lika god som förväntat tyvärr, kanske hade jag skruvat upp förväntningarna för högt, kanske var det en ny kock, eller kanske bara att jag hittat en godare variant i Spanien? Ja vem vet, helt ok ändå och jag gillar verkligen att sitta här och äta och titta ut över havet.


Julpyntet i vissa trädgårdar är verkligen hysteriskt (och plastigt) medans andra är helt ordinära. Variationen är stor men helt klart är det mer pyntat här än hemma.


Att åka bort över jul när man inte ska fira med barnen är verkligen att rekommendera. Det är bara att erkänna, en julafton utan barn (även om de är vuxna) är jobbigt. Hur jag än försöker intala mig att det går lika bra att träffa dem en annan dag så är julafton jobbig. Det här är andra gången vi åker bort över jul. 2015 var vi Dominikanska och nu i Florida. Då är det helt ok med en jul utan barn. Det är inte en vanlig jul. Det är så totalt annorlunda mot hemma, annan mat, annat väder (varmt:-) och man gör helt andra saker. Det känns inte som jul och saknaden finns inte där på samma sätt. Man kan bara hoppas att de har det bra där hemma.



Julaftonskvällen tillbringade vi mest ute vid poolen med bl a att spela Uno! Det var längesen! Mormor vann men sen, vilket evighetsspel! Jag kom 2:a sen fick de andra till slut ge upp men rätt kul var det faktiskt. Till middag åt vi purjolökssoppa, kyckling o sallad. Ingen julmat här inte, vi har ju inte åkt bort för att det ska vara som hemma.


Ser ni ödlan längst ut på brofästet? Det fanns mängder med ödlor vid bron igår. Lite läskiga är de allt.


Huset börjar vakna o eftersom vi är i USA så är det idag som det är jul. Idag ska vi äta julfrukost o sen delar vi ut paket. Efter det kanske det blir ännu en dag på stranden, vem vet:-)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varje liten kommentar tillför glädje i mitt liv, tack för att ni tar er tid!